Publicerat 14 mars 2024 i kategorin Artiklar

Nya bud för samfälligheter som inte är skattskyldiga för moms

I februari meddelade Högsta förvaltningsdomstolen att samfällighetsföreningar inte ska ta ut moms på bidrag som föreningen tar ut från sina medlemmar. Avgörandet överensstämmer inte med ett ställningstagande som Skatteverket meddelade för två år sedan och som gjorde att många samfällighetsföreningar registrerade sig för moms. Nu har Skatteverket kommit ut med information hur samfälligheternas momsskyldighet ska hanteras med anledning av domen. Srf konsulterna samverkar löpande med Skatteverket för att informationen ska vara tillräcklig. Skatteverkets information kommer löpande att uppdateras med till exempel frågor och svar.

Vad har hänt tidigare? 

I februari 2022 meddelade Skatteverket i ett ställningstagande att samfällighetsföreningar skulle ta ut moms på bidrag som föreningen tar ut från sina medlemmar. Skatteverkets ställningstagande medförde att många, närmare 4 500, samfällighetsföreningar registrerade sig för moms.  

Nu två år senare, den 20 februari 2024, har Högsta förvaltningsdomstolen meddelat att bidrag som uttaxeras av en medlem i en samfällighetsförening utifrån de andelstal som fastställts för en gemensamhetsanläggning inte utgör ersättning för en vara eller en tjänst som föreningen tillhandahåller. Därmed ska de bidrag som samfällighetsföreningar uttaxerar av sina medlemmar inte vara föremål för moms.  

Vad gäller för samfällighetsföreningar som har registrerat sig ”felaktig”? 

Domen innebär att samfällighetsföreningar som bara tar ut bidrag från sina medlemmar inte längre ska vara registrerade för moms. Den information som Skatteverket har tagit fram gäller för samfällighetsföreningar som har registrerat sig för moms efter den 15 februari 2022. Dessa föreningar behöver avregistrera sig från moms och kan begära omprövning av tidigare momsdeklarationer. 

1. Avregistrering från moms 

Skatteverket kommer att skicka ut ett förslag till beslut om avregistrering från moms till de samfällighetsföreningar som registrerades för moms efter 15 februari 2022. Om samfällighetsföreningen inte har något att invända mot detta kommer Skatteverket att avregistrera den. Om föreningen driver momspliktig verksamhet och även fortsättningsvis ska vara registrerad för moms måste föreningen meddela det till Skatteverket. Läs mer nedan under rubriken När ska en samfällighetsförening vara momsregistrerad.  

En samfällighetsförening kan även själv begära att bli avregistrerad för moms. Det kan föreningen göra genom att fylla i och skicka in blankett Ändringsanmälan

Viktigt att tänka på är att så länge samfällighetsföreningen är registrerad för moms måste föreningen fortsätta att lämna momsdeklarationer. I deklarationen redovisar man noll kronor i ingående och utgående moms.  

2. Begära omprövning av tidigare momsdeklarationer 

Föreningar som har lämnat en momsdeklaration med moms att betala behöver begära omprövning för att få tillbaka den betalda momsen. Det är frivilligt att begära omprövning.  

En begäran om omprövning innebär att föreningen skriver till Skatteverket och förklarar att bidragen från medlemmarna inte är momspliktiga och att föreningen begär omprövning både för den ingående och den utgående momsen. Alternativt kan föreningen lämna in en ny momsdeklaration där noll kronor redovisas för både ingående och utgående moms. En begäran om omprövning ska göras senast det sjätte året efter utgången av det kalenderår då beskattningsåret gått ut. Det innebär att under 2024 kan föreningen begära omprövning från beskattningsår 2018. 

Skatteverket kommer att påbörja en utredning av den momsdeklaration en förening har lämnat under 2024 om föreningen ska få tillbaka moms och inte redan har fått pengarna.  

Skatteverket kan ompröva tidigare år 

Skatteverket kan under vissa förutsättningar ompröva momsdeklarationer för tidigare år utan att föreningen har begärt det. Detta kommer Skatteverket att göra utifrån omständigheterna i varje enskilt ärende. Skatteverket kan alltså komma att fatta beslut till nackdel för samfällighetsföreningen.  

Skatteverket kan fatta beslut till nackdel för samfällighetsföreningen inom två år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut. Under 2024 kan beslut alltså fattas till och med beskattningsåret 2022. 

Om föreningen har lämnat momsdeklarationen efter utgången av året efter det kalenderår då beskattningsåret har gått ut kan Skatteverket fatta ett omprövningsbeslut till nackdel för föreningen inom ett år från den dag då momsdeklarationen kom in till Skatteverket. I detta fall får Skatteverket en förlängd omprövningstid som beror på att deklarationen lämnades in sent. Det innebär till exempel att om en förening lämnade momsdeklarationen för redovisningsperiod 2020 den 6 augusti 2023 kan Skatteverket fatta beslut till nackdel för föreningen fram till den 6 augusti 2024. 

När ska en samfällighetsförening vara momsregistrerad? 

En samfällighetsförening ska vara momsregistrerad om den säljer varor och tjänster mot ersättning till medlemmar eller utomstående. Det vill säga har annan verksamhet än bara att ta ut bidrag från medlemmarna. Det kan till exempel vara betalningar för varor och tjänster som föreningen köper in och säljer vidare till medlemmarna, till exempel

• försäljning av vatten eller el från laddstolpar

uthyrning av parkeringsplatser till utomstående. 

Om en samfällighetsförening bedriver ekonomisk verksamhet, det vill säga säljer varor och tjänster mot ersättning till medlemmar eller utomstående, kan föreningen under vissa förutsättningar ändå välja om den vill vara momsregistrerad eller inte. Det gäller om föreningen har en årsomsättning där beskattningsunderlaget inte överstiger 80 000 kronor under ett beskattningsår eller under de två närmast föregående beskattningsåren.

The post Nya bud för samfälligheter som inte är skattskyldiga för moms appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 18 september 2024

Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt

Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …

Läs mer

Publicerat 18 september 2024

Skydda företaget mot penningtvätt – här är de vanligaste metoderna

Tyvärr blir det allt vanligare att kriminella nätverk nyttjar företag för att tvätta pengar och dölja brottslig verksamhet. Detta kan drabba alla branscher och företag. Finanspolisen och Ekobrottsmyndigheten har sammanställt några av de vanligaste metoderna som du bör vara uppmärksam på. Olika brottsupplägg    De flesta stora kriminella nätverken använder …

Läs mer

Publicerat 18 september 2024

Slopat krav på papperskvitto – tänk på detta och digitalisera din bokföring

Du har säkert inte missat att en efterlängtad lagändring trädde i kraft den 1 juli? Företagare har länge sett fram emot att slippa spara alla papperskvitton. I stället räcker det att spara en fotad kopia av kvittot som underlag för bokföringen. Det är en efterlängtad lagändring som kommer spara både tid och pengar. Men är det bara att kasta kvittot – eller är det något mer …

Läs mer

Publicerat 18 september 2024

Så bidrar redovisnings- och lönekonsulter till företagets framgång

Som företagare är du ständigt upptagen med att driva verksamheten framåt, samtidigt som du måste hålla koll på nya regelverk, ekonomi och skydda företaget mot brott. Genom att samarbeta med auktoriserade redovisnings- och lönekonsulter kan du frigöra tid för tillväxt och innovation. Här visar vi hur de kan hjälpa dig att möta dagens och morgondagens utmaningar. Stora krav på …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Så skyddar du BRF:en mot ekonomisk brottslighet

Den ekonomiska brottsligheten mot bostadsrättsföreningar ökar. Den senaste tiden har det uppmärksammats hur ekonomiska brottslingar plundrar föreningarna. Här berättar vi hur du skyddar dig och din förening mot brott. Varje år flödar omkring 120 miljarder igenom landets bostadsrättsföreningar. Det gör föreningarna attraktiva för oseriösa aktörer och kriminella. En …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Anlitar du sommarvikarier? Tänk på detta!

Ungdomar har svårare att bedöma risker och konsekvenser av olika handlingar, till skillnad mot de flesta vuxna. Därför är det extra viktigt ta sitt ansvar som arbetsgivare om du anlitar sommarvikarier. Här är några viktiga saker att tänka på. Ha tydliga säkerhetsrutiner  Generellt drabbas nyanställda oftast av skador i arbetet. Många olyckor händer till och med den …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Lina Andersson: Allt fler kunder ställer krav på att vi ska arbeta hållbart

Home of Textile säljer dekor, möbler och textil till projektkunder, butiker, E-handlare och direkt till konsument. De senaste åren har de tagit stora steg mot hållbarhet, trots att de är ett litet företag utan lagkrav på hållbarhetsredovisning. För att komma igång tog de hjälp av NSRS – en manual anpassad för små och medelstora företag. Marknadschefen Lina Andersson berättar …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Nu kompenseras personer födda 1957

Riksdagen har beslutat om att personer som är födda 1957 ska kompenseras för den uteblivna skattesänkningen för beskattningsåret 2023. Kompensationen, som motsvarar den skattelättnad det förhöjda grundavdraget skulle ha inneburit, kommer att betalas ut tidigast första veckan i juli. Bakgrund Bakgrunden till förslaget är den situation som uppkommit när personer födda 1957 har …

Läs mer

Publicerat 14 maj 2024

Vem gör du affärer med?

Vissa saker bör företagare kontrollera eller se över regelbundet. Det kan vara att lägga om lånen eller att hitta en billigare försäkring. En åtgärd du som företagare bör se över en gång om året är vem du gör affärer med. Här är några enkla tips på vad du bör kontrollera och varför. Kontrollera att din leverantör har F-skatt  Ett företag som har F-skatt betalar …

Läs mer

Publicerat 14 maj 2024

Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas

För att undvika ord-mot-ord-situationer är skriftliga avtal mellan arbetsgivare och anställda att rekommendera. Det är viktigt särskilt ur arbetsgivarsynpunkt eftersom den anställde vid en tvist ses som den svagare parten vilket ställer högre krav på arbetsgivaren att bevisa sin uppfattning. Även om arbetsgivare och anställd är överens kan man inte avtala eller bli överens om …

Läs mer

Gå till startsidan